Uupumus sanana ei kuvaa riittävän hyvin sitä tilannetta, kun keho ei palaudu pitkään jatkuneesta stressistä lainkaan. Uupumus on suorastaan sympaattinen ilmaus. Parempi sana pitäisi keksiä. On kuitenkin hyvä, että väsymys ymmärretään väliaikaiseksi tilaksi, joka poistuu lepäämisen jälkeen ja uupumus on se tila, jossa ei palauduta rasituksen jälkeen.

Tunnistatko nämä oireet itselläsi?

Vain uupunut tietää, miltä toisesta uupuneesta tuntuu. Itse löysin facebookin vertaistukiryhmiä, joissa toisten kommentit tai tarinat tuntuivat omiltani. Ryhmät olivat ihania, voimaa antavia löytöjä. Aivosumuisena en itse kyennyt kuvailemaan tilannettani. Oli huojentavaa huomata, että löytyy kanssaihmisiä. ”En herää, vaikka juon pannullisen kahvia”, ” kyvyttömyys ylläpitää ryhtiä”, ”ammatillisen ylpeyden katoaminen”. En osannut sanoittaa niitä, tunnistin nämä itsessäni vasta toisten kuvailujen perusteella.  Oireiden mahdollisimman täsmällinen kuvaaminen on tärkeää esimerkiksi lääkärissä käydessä. 

Esimerkkejä oireista 

  • Alhaisen virran tila – kone ei käynnisty millään
  • Tekee mieli eristäytyä – tapahtumat ja juhlat ovat kauhistus
  • Apatia & masennus – jatkuva olotila, mutta samalla useimmat meistä etsivät syytä 
  • Vaikea tehdä päätöksiä – ostanko Oltermannin vai Edam -juuston
  • Koomaväsymys – itselläni alkuvaiheessa ei ollut yhtään kirkkaampaa kohtaa päivässä
  • Ärsykeherkkyys – hiljaisuus on lähes ainoa olotila, joka tuntuu siedettävältä
  • Tunneilmaisu latistuu tai tunteita ei ole – vaikea tilanne itselle ja muille

Uupumuksen hoitaminen

• Lepo on välttämätön – sinnittely pidentää toipumisaikaa

• Sairasloma / kuntoutustuki – et pysty kuntouttamaan itseäsi, jos käyt töissä

• Palvelija – arkiaskareet ovat useimmille meistä ylivoimaisia 

• Ravintorikas ruoka, säännöllinen ruokarytmi – vaikea toteuttaa, jos ei ole palvelijaa

• Lisämunuaista tukevia ravintolisiä – katso alapuolella

• Ravintoainepuutosten korjaaminen – nämä todetaan verikokokeilla

• Hapottoman vatsan hoito – pitkittyneeseen stressiin liittyy hapontuotannon väheneminen

Liity mukaan kuuden kerran ryhmävalmennukseen, jossa saat tietää yksityiskohtaisesti, mitä, ja miksi ja kuinka kauan täytyy tehdä, jotta uupumuksesta paranee. Kysy valmennuksesta lisää posti@vitasal.fi. Ilmoittautuminen 15.9.2021 mennessä = edullisempi hinta. Valmennus alkaa 1.10.2021

Kehosi ravinnontarve on lisääntynyt pitkittyneen stressin seurauksena – ravintolisät uupumustilanteessa

AAMULLA aterian yhteydessä

B5 vit 500 mg x 2 / vrk

MoniB-vit valmiste 1 tbl /vrk

C-vit 500 mg x 2-3 (aamu, lounas)

D-vit 100 mg x1 /vrk

E-vit 1 tbl/ vrk

Jodi 150-600 ug/ vrk (obs!)

Kalaöljy 1000 – 1500 mg / vrk (obs!)

Q10 1 kapseli

PÄIVÄLLÄ

B5 vit 500 mg 

Q10

ILLALLA aterian yhteydessä

Magnesiumsitraatti 400 – 600 mg/ vrk

Seleeni max 200 mg/ vrk

Sinkki 1 tbl / vrk (älä ota tyhjään vatsaan)

TUTKIMUKSET/TESTIT, JOIDEN AVULLA VOIT ARVIOIDA LISÄMUNUAISTESI TILAA

Kortisoli

  • kortisoli verestä 
  • kortisoli syljestä
  • kortisoli virtsasta

DHEA

Natrium

Kalium

TSH

T4v

T3v

Kilpirauhasvasta-aineet

Ferrit

Transferriinin saturaatio

B-12-vitamiinipitoisuus

D-vitamiinipitoisuus

Lipidit

Prealbumiini

Keliakiageenitesti

Viivästyneet ruoka-ainereaktiot

Homokysteiini

DUTCH –testi (NL)

OPETTELE ASIOITA OMASTA KEHOSTASI – mutta älä vetoa näihin lääkärikäynneillä 

  1. Oirekysely (Vitasal terveysvastaanotto, ryhmävalmennus)
  2.  
  1. Verenpainetesti

Mittaa verenpaineesi levättyäsi viisi minuuttia makuuasennossa. Nouse mittauksen jälkeen seisomaan ja mittaa paineesi heti uudestaan.

Jos verenpaine putoaa seisomaan noustessa, sinulla voi olla ongelma lisämunuaisissa. Mitä suurempi pudotus, sitä vaikeampi ongelma. 

Kyse on nk. orsostaattisesta paineesta. 

Normaali lisämunuaisten toiminta nostaa verenpaineen seisomaan noustessa.

 

  1. Silmätesti

Osoita taskulampulla tai muulla kirkkaalla valolla silmiisi sivultapäin noin minuutin ajan. Älä osoita valoa silmääsi suoraan edestä. Pieneneekö pupilli ja pysyykö pupilli pienenä? Jos näin tapahtuu, lisämunuaisesi ovat terveet.

Lisämunuaisten uupumuksessa pupilli pienenee, mutta laajenee taas pian, tai ainakin häilyy yrittäessään pitää itsensä kasassa.

 

  1. Valoherkkyys

Herkkyys kirkkaalle valolle voi johtua lisämunuaisten uupumuksesta.

 

  1. Lämmön mittaus

Ruumiinlämpö kertoo paljon lisämunuaisten tilasta, Se kertoo myös hoidon edistymisestä.

Lämmönittaus tehdään kolmesti päivässä. 

Ensimmäinen mittaus tehdään kolme tuntia heräämisestä, 

toinen kolme tuntia myöhemmin ja 

kolmas taas kolmen tunnin kuluttua. 

Näistä lasketaan päivän keskiarvo, joka merkitään taulukkoon. 

Normaali ruumiinlämpö on noin 37 astetta. Jos päivän keskiarvot heittävät yli kymmenyksellä, tarvitsevat lisämunuaiset tukea.

  • Alhainen, mutta tasainen lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee lisää kilpirauhashormonia.
  • Alhainen ja vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee sekä kilpirauhashormonia että kortisonia.
  • 37 asteen kieppeillä pyörivä, vaihteleva lämpö kertoo siitä, että elimistö tarvitsee ainakin kortisonia.
  • Jatkuva, selvästi yli 37 asteen lämpöily kielii lisämunuaisten kriisistä.
  • Tasainen 37 asteen lämpö kertoo terveistä lisämunuaisista.
  •  
  1. Kyytesti

Lievittääkö hydrokortisoni oireitasi? Testaa!

Kyynpureman hoitoon tarkoitettu Kyypakkaus on apteekista saatava reseptivapaa valmiste, joka sisältää kolme 50 mg hydrokortisonitablettia (joissain valmisteissa on deksametasonia, joka on huomattavasti pidempivaikutteinen glukokortikoidi – sitä ei kannata käyttää!). 

Tällaisesta tabletista voi ottaa aamulla neljänneksen (12,5 mg). Jos oireet helpottavat, kyseessä on todennäköisesti lisämunuaisen vajaatoiminta. Tabletti otetaan heti heräämisen jälkeen, koska liian myöhään päivästä otettuna hydrokortisoni voi viedä yöunet. Oireet voivat helpottua muutamasta tunnista jopa useaksi päiväksi.

 

  1. Firstbeat-mittaus

Sykevälivaihtelun perusteella voidaan arvioida, palaudutko stressistä.

 

  1. Hapoton vatsa testi

Lue blogista https://vitasal.fi/viisi-eri-tapaa-arvioida-onko-sinulla-hapoton-vatsa/

Liity mukaan kuuden kerran ryhmävalmennukseen, jossa saat tietää yksityiskohtaisesti, mitä, ja miksi ja kuinka kauan täytyy tehdä, jotta uupumuksesta paranee. Kysy valmennuksesta lisää posti@vitasal.fi. Ilmoittautuminen 15.9.2021 mennessä = edullisempi hinta. Valmennus alkaa 1.10.2020

MIKSI UUPUMUSTA HOIDETAAN LÄHES AINA PSYYKKISENÄ ONGELMANA, vaikka Työterveyslaitoskin sanoo näin: 

”Riippumatta siitä, mistä kuormitus ja stressi aiheutuvat, stressivasteet näkyvät elimistössä samanlaisina fysiologisina reaktioina, joihin voi vaikuttaa. Niin fyysisiä kuin psyykkisiä oireita lievennetään vaimentamalla keskushermoston stressimekanismeja. Stressin merkityksen tunnistaminen osana omaa oireistoaan mahdollistaa siihen puuttumisen.”

Ja Terveysportti sanoo näin: 

”…Pitkäkestoisen stressin fysiologisista indikaattoreista käsitellään tässä kortisoli ja autonomisen hermoston parasympaattisen osan välittämä (vagaalinen) korkeataajuuksinen sydämen sykevälivaihtelu (HRVhf). Kortisolin taso vaihtelee pitkäkestoisen stressin eri vaiheissa ja erityyppisissä kuormitustiloissa. Lisäksi kortisolin voimakas vuorokausivaihtelu on aina tarkasti huomioitava mittauksissa. Epidemiologisissa tutkimuksissa depressioon on liitetty kohonnut syljen kortisolitaso ja uupumusasteiseen tilaan liittyy alentunut kortisolin eritys. Kortisolitasot vaihtelevat suuresti eri yksilöiden välillä ja muuttuvat psykologisen prosessin eri vaiheissa.” 

HALUATKO APUA UUPUMUKSESTA TOIPUMISEEN? TULE MUKAAN RYHMÄVALMENNUKSEEN, JOSSA VOIT OLLA PASSIIVINEN! 

Kuuden kerran ryhmävalmennus – uupuneesta virkeäksi – lisämunuaisen tukeminen ja hoito

KUUDEN KERRAN RYHMÄVALMENNUS – UUPUNEESTA VIRKEÄKSI – LISÄMUNUAISEN TUKEMINEN ja HOITO – 

RYHMÄVALMENNUS UUPUNEILLE 6 kertaa 300 e, 15.9.2021 mennessä ilmoittautuneille 220 e.

– yhteistyö kokonaisvaltaisen lääkärin kanssa

– sinun ei tarvitse olla interaktiivinen, vaikka tapaamiset ovat ryhmätapaamisia

– saat puheenvuoron, jos haluat, mutta sinun ei ole pakko esittäytyä tai osallistua puhumalla


ENSIMMÄINEN RYHMÄTAPAAMINEN (zoom) 

Kerron sinulle, mitä laboratoriokokeita ja tutkimuksia sinun tulisi ottaa


TOINEN TAPAAMINEN (zoom) 

Tehdään yhdessä kotioloissa toteutettavia lisämunuaistestejä


KOLMAS TAPAAMINEN (zoom) 

Kerron sinulle, mitä ravintolisiä ja tukihoitoja sinun tulee ottaa päivittäin tai toistaiseksi (lisämunuaista tukevat ravintolisät). Miten valita laadukas ja vaikuttava ravintolisä: eri valmisteiden vertailua


NELJÄS TAPAAMINEN (zoom) 

Ruokavaliosuunnitelma


VIIDES TAPAAMINEN (zoom) 

Uupunutta auttavat hoidot


KUUDES TAPAAMINEN (zoom) 

Laboratoriokokeiden ja tutkimustulosten arviointi ja analysointi


Ryhmävalmennukseen sisältyy yksi (1) henkilökohtainen valmennuskerta (1  h), jonka aikana voit kysyä sinulle tärkeitä kysymyksiä. Valmennuskerta toteutetaan ryhmävalmennuksen aikana. Saat ohjeet yksityisajan varaamiseksi ryhmävalmennuksen alussa. Lisätietoa saat kysymällä posti@vitasal.fi

  • valmennus toteutetaan zoomissa. Voit kuunnella tallenteen milloin haluat
  • Zoom -valmennus kestää 30 min / kerta
  • Zoom -valmennuksessa esittelen teorian  & käytännön kotitehtävineen 🙂 (15-30 min), jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä linjoille juttelemaan ja esittämään kysymyksiä
  • saat olla interaktiivinen, jos haluat. Voit osallistua vain olemalla mukana
  • Saat jokaisen ryhmävalmennuksen jälkeen asiat/ tehtävät kirjallisena sähköpostiisi
  • Voit kirjautua zoomiin anonyyminä
  • Saat liittymislinkin sähköpostiisi (joka kerta sama linkki)
  • Kun olet maksanut kurssin (saat laskun / PIVO / Mobilepay), saat sähköpostiisi ryhmävalmennuksen linkin ja ohjeet jatkoon
  • Edullinen hinta webinaariin osallistujille (220 e) voimassa 15.9.2021 iltaan saakka (16.9.2021 alkaen ilmoittautuneille normaali hinta). Sen jälkeen hinta 300 e. 

Tule mukaan uupuneen ryhmävalmennukseen! Vaikka valmennus tapahtuu ryhmässä, voit itse olla passiivinen halutessasi. Ota ensimmäiset askeleet kohti virkeämpää elämää! 

2 Responses

  1. Kiitos tästä artikkelista!

    Uupumuksesta joka ei hellitä levolla, on vaikea löytää kokonaisvaltaista tietoa, joka käsittelisi nimenomaan fysiologiselta kantilta paneutuen mahdollisiin juurisyihin.

    Tieto on hajanaista netissä ja osin myös vajavaista kun hoitoa ja diagnoosia etsii, jolloin hoito on usein väärää eli uupumuksesta kärsivän tilanne usein pitkittyy kun lääketiede etsii vain tietyillä diagnoosinimikkeillä, usein vakavia sairauksia. Väliinputoajat saa liian usein uskomushoitoa mielialalääkkein, “kokeillaan tätä kuukausi, tule sitten uudelleen”.

    Vaikka uuvuttaa, tieto pitää itse etsiä ja ruotia kriittisesti milloin PubMedistä, milloin mistäkin.

    Tämä oli hyvä tiivis paketti muistuttamaan mikä on tärkeää, kiitos.

    1. Kiitos Edith kommentistasi! Pitäisi ehkä lisätä tänne niitä fysiologian, biokemian ja lääketieteen artikkeleita, jotka koskevat tätä aihepiiriä. Hankala potilas – niminen blogisti/kirjailija – löytyy valtavasti tietoa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *